BHV beschikbaarheid tijdens thuiswerken

Sinds de lockdowns in Corona-tijd werken we massaal thuis. Dat betekent ook dat veel BHV’ers thuis werken. Toch moet je als werkgever zorgen voor voldoende beschikbaarheid van BHV. Hoe regel je dat?

Beschikbaarheid van BHV tijdens Corona Beschikbaarheid-BHV-corona

Een praktisch probleem dat wij op dit moment zien is dat BHV-coördinatoren geen inzicht hebben in de beschikbaarheid van BHV’ers. Veel organisaties hebben bijvoorbeeld een grote overcapaciteit aan opgeleide BHV’ers om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende hulpverleners beschikbaar zijn. De huidige situatie is helaas zo extreem dat je daar niet meer van uit kan gaan. En een analyse van de beschikbare BHV’ers is meestal ook niet mogelijk omdat hiervoor geen registratie beschikbaar is. Hoe los je dat nou op?

Met de iTel Alert BHV app worden BHV’ers automatisch aan- en afgemeld. Via de app heeft de coördinator altijd inzicht is wie er aanwezig zijn. Via een handige rapportagefunctie kun je ook op elk moment in het verleden zien hoeveel BHV’ers aanwezig waren. Zo kun je makkelijk zien of de afspraken over aanwezigheid werken of dat meer maatregelen nodig zijn.

Je kan de aanwezige BHV’ers met de iTel Alert BHV app ook tonen op een beeldscherm. Zo weten de mensen die op kantoor werken dat ze altijd kunnen rekenen op de BHV. Dat geeft wel zo’n veilig gevoel!

Hoeveel BHV-ers heb je nodig?

Er moet altijd tenminste 1 BHV’er aanwezig zijn. De wet geeft geen exacte aantallen voor het aantal benodigde BHV’ers. Op basis van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) van je organisatie bepaal je hoeveel BHV’ers er tenminste nodig zijn.

Het is verstandig om de RI&E nog eens na te lopen met het oog op de huidige situatie. De Coronamaatregelen hebben een grote impact op hoe er gewerkt wordt. Eerder schreven we al hoe de BHV hulpverlening wordt geraakt door Corona. Maar ook de risico’s op de werkvloer veranderen en dat heeft ook effect op de BHV. Zo zal bijvoorbeeld voor veel kantoorpanden gelden dat mensen vaker alleen aan het werk zijn. Hoe zorg je ervoor dat collega’s kunnen rekenen op hulp als er iets gebeurt?

De lagere bezetting kan dus zorgen voor extra risico’s. Aan de andere kant, zijn bij een lagere bezetting meestal minder BHV’ers nodig. Het is in elk geval belangrijk om inzicht te hebben in de bezetting en het verloop daarvan. De nieuwe cijfers van de bezetting neem je mee in de analyse van je RI&E. De uitkomst van de analyse bepaalt hoeveel BHV’ers je in deze nieuwe situatie nodig hebt.

Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen beter inzicht te krijgen in de aanwezigheid van BHV’ers? Neem dan hier contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.