Je kan uren besteden aan het één voor één bellen van collega’s, bijvoorbeeld om een rooster sluitend te krijgen. Het kan ook automatisch met één druk op de knop. Betrouwbaar, snel en een stuk goedkoper dan het alternatief. Vorige week werd ik gebeld door een relatie. “Ik doe een opdracht voor ziekenhuis X waar een team dagelijks uren zit te bellen om open diensten in te vullen. Daar doen jullie toch wat mee?” Wat fijn dat er aan ons gedacht wordt, denk ik. Dat kan beter!
Op 19 oktober kijk ik het nieuws en zie een item over een zorginstelling (zie onderstaand fragment). De kamer van de roostermakers blijkt het zenuwcentrum van de organisatie. Ik zie vier dames druk bezig met mappen en mobiele telefoons. Het wekt sterk de indruk dat ook hier collega’s één voor één worden gebeld om vrijgevallen diensten in te roosteren. Dat kan beter denk ik weer.
De zorg staat onder druk. Daarom vind ik het oprecht frustrerend om te zien hoe professionals in de zorg kostbare tijd besteden aan iets wat zo makkelijk automatisch en sneller kan.
Een druk op de knop
Er zijn meerdere systemen op de markt waarmee het nabellen van collega’s een stuk sneller kan. Die van ons heet iTel Alert. Je maakt een bericht waarin je aangeeft welke dienst moet worden ingevuld. Het systeem belt collega’s automatisch en als je gebeld wordt kun je aangeven of je de dienst wel of niet kunt invullen. Het systeem belt net zo lang tot de dienst is ingevuld en stopt dan. Via de rapportage kan de planner direct zien dat de dienst is ingevuld. Makkelijk toch?
Juist nu
Ik weet dat in een tijd van crisis het niet eenvoudig is om je werkwijze aan te passen. Dat is alleen te verdedigen als het voordeel van de nieuwe werkwijze groot genoeg is. Dat is volgens mij hier zeker het geval. Een automatisch belsysteem is niet duur, eenvoudig in gebruik en bespaart enorm veel tijd.
Wil je, ondanks alle drukte, meer weten over onze oplossing? Neem dan hier contact met ons op.