Incident Management

Organisaties krijgen gemiddeld 5.1 keer per maand te maken met een kritisch IT-incident. In zo’n situatie is het belangrijk om zo snel mogelijk te handelen om de impact voor je organisatie te beperken. Met de incident management app van iTelAlert informeer je met één druk op de knop de juiste teams en experts zodat zij aan de slag kunnen met het oplossen van de problemen. Tegelijkertijd kun je de rest van de organisatie informeren over het incident en de voortgang. Met iTelAlert verkort je de oplostijd van storingen en heb je incident management zo goed mogelijk geregeld.

Voordelen iTelAlert

Waarom is incident management zo belangrijk?

Verhalen van IT-storingen en cyberaanvallen zijn bijna dagelijks te vinden in het nieuws. Zo blijkt dat 57% van alle Nederlandse bedrijven op zijn minst één keer slachtoffer is geweest van een vorm van cybercriminaliteit. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar dat lukt niet altijd. Hoe goed de informatiebeveiliging ook geregeld is, een IT-incident is niet uit te sluiten. Daarom vormt incident management een belangrijk onderdeel van informatiebeveiliging. Goed incident management zorgt voor een gestructureerde aanpak van een incident en verkort de oplostijd.

De impact van een IT-incident op een organisatie is vaak groot. Denk bijvoorbeeld aan aansprakelijkheidsclaims en verlies van productiviteit. Om deze risico’s te verkleinen moet je in control zijn van je informatiebeveiliging. Het gaat hierbij niet alleen om het beschermen van informatie tegen ongewenste toegang. Beschikbaarheid van data en uptime van systemen zijn minstens zo belangrijk.

Het Amerikaanse Forrester deed onderzoek naar de gemiddelde oplostijd van een incident. Zij ontdekten dat de meeste tijd gaat zitten in het prioriteren van verschillende problemen en de oorzaken ervan. Vanwege de verwevenheid en complexiteit van de meeste IT-systemen is hier vaak de kennis en kunde van een groot aantal specialisten nodig. Met de incident management app van iTelAlert ontvangen die specialisten direct de juiste informatie en kunnen ze sneller aan het werk. Zo verkort je de oplostijd van het incident.

Hoe werkt IT-alarmering?

Bij een incident start je een alarm via de iTelAlert app of een op maat gemaakt startscherm. Afhankelijk van het type incident (bijv. een cyber security incident) start er een specifiek scenario. Alle benodigde collega’s en stakeholders ontvangen het bericht. In het bericht staat de informatie over het incident en welke actie wordt verwacht. De incidentmanager kan via de app volgen welke collega’s en teams in actie komen. Wanneer er extra collega’s nodig zijn, kan worden opgeschaald via iTelAlert. Tijdens het incident kunnen directe betrokkenen en de rest van de organisatie eenvoudig worden geïnformeerd over de voortgang. Met de rapportage functie van iTelAlert kan het incident achteraf worden geëvalueerd. De rapportage kan ook automatisch worden verstuurd naar belanghebbenden zoals de directie.

Incident management app van iTelAlert

Veel IT-systemen hebben de mogelijkheid om notificaties per mail te sturen. Helaas is de attentiewaarde van een e-mail zeer laag. iTelAlert werkt via een app en maakt modern incident response mogelijk. Hiermee kun je zo snel mogelijk de juiste collega’s en stakeholders alarmeren en geniet je van het gemak van een mobiele app. Collega’s kunnen het alarm accepteren en zo zie je direct of de teams die moeten ingrijpen compleet zijn. Via de incident management app kun je eenvoudig zien welke collega’s beschikbaar zijn. Als je wilt overleggen, dan bel je een collega eenvoudig via de app. De app is ook zeer geschikt voor het sturen van updates. Op deze manier blijft iedereen op de hoogte en zorg je ervoor dat de berichtgeving uniform blijft.

IT-alarmering – een complete oplossing

Iedere organisatie is uniek en daarmee ook de IT-infrastructuur en behoeftes. Dat vraagt om mobile incident management op maat. iTel Alert wordt volledig afgestemd op de IT-systemen en processen binnen de organisatie en biedt zo een totale oplossing voor alarmering van collega’s en stakeholders. iTel Alert heeft bijvoorbeeld een API waarmee externe systemen eenvoudig gekoppeld kunnen worden. Bij kritische notificaties is het mogelijk om collega’s via een pushbericht, telefonische oproep en SMS te notificeren. Zo weet je zeker dat incidenten tijdig worden opgevolgd.

Ontdek alle functionaliteiten van iTelAlert

Functionaliteiten

iTelAlert is door ons ontwikkeld om snel en gericht de juiste mensen activeren bij een incident, zodat de gevolgen beperkt kunnen worden. Ik nodig je van harte uit om je tijdens een demo te laten verrassen door de mogelijkheden van iTelAlert.

Huib Korsten
Managing director

Geofence van iTel Alert

Veel mensen zijn minder dan 40 uur per week op locatie. Een hulpverlener die niet aanwezig is, hoeft ook niet gealarmeerd te worden. Daarom registreert de iTel Alert app automatisch of je aanwezig bent. Daarnaast kunnen medewerkers via de app handmatig hun beschikbaarheid instellen. Als manager of ploegleider kun je in de app of op de aanwezigheidsmonitor altijd zien hoeveel gespecialiseerde medewerkers aanwezig zijn per locatie.

Kortom, met de alarmeringsapp van iTel Alert vervang je in één keer het aanwezigheidsbord en piepersysteem.

Zelf de voordelen van iTelAlert ervaren?

We laten u graag zien wat iTelAlert voor uw organisatie kan betekenen tijdens een vrijblijvende demo. Tijdens de demo laten we zien hoe de app werkt en beantwoorden al uw vragen.

Demo aanvragen